شیوه های اجرایی دو کارگردان تئاتر لهستان (تادئوش کانتور و یرژی گرتوفسکی)- پروژه عملی: کارگردانی نمایش «مکبث»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده رضا ثروتی
- استاد راهنما مسعود دلخواه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
این پایان نامه به بررسی شیوه های اجرایی تادئوش کانتور و یرژی گروتوفسکی دو کارگردان مهم تئاتر تجربی لهستان می پردازد . دو هنرمندی که علاوه بر کارگردانی تئاتر ، در طول زندگی هنری خود ایده های ابتکاری بسیاری را در مانیفیست ها و تئوری هایشان ارائه دادند ، ایده هایی که تأثیر قاطعی بر زیبایی شناسی تئاتر اواخر قرن بیستم گذارد . آنها بر هر یک از دوره های کاری خود نامی نهادند و در این راه تئوری های خود را که از دانشی عملی کسب نموده بودند بسط و توسعه دادند . یرژِی گروتوفسکی با ( تئاتر بی چیز ، فراتئاتر ، تئاتر سرچشمه ها و پژوهش هایی در ارتباط با تئاتر عینی و هنر به مثابه وسیله ) تادئوش کانتور با (تئاتر افرمیک یا تئاتر ماشینی ، تئاتر زیر زمینی - تئاتر شکل گریز- هپینینگ تئاتر – تئاتر صفر ، تئاتر غیر ممکن یا تئاتر ابطال ، تئاتر مرگ ) این پایان نامه در سه فصل نگاشته شده است ، فصل اول در چند بخش به مروری بر زندگی و آثار یرژی گروتوفسکی ، بررسی شیوه های اجرایی او ، مقوله ارتباطات با تماشاگر در آثارش ، بازیگری و تکنیک های عملی مربوط به آن می پردازد . فصل دوم پایان نامه نیز با مرور بر زندگی و آثار تادئوش کانتور آغاز می شود، سپس نگاهی اجمالی به دوره های کاری او می اندازیم . در بخش های دیگر این فصل به مقولات مهم دیگری در آثار کانتور هم چون ( بازیگری ، متن نمایشی ، نقش گذشته و خاطرات ، طراحی صحنه ، مفهوم مرگ ، طنز تلخ ، محل اجرا و تماشاگران ، اسطوره و مذهب ) پرداخته شده است . در فصل سوم بررسی تطبیقی زندگی ، آثار و نگاه این دو هنرمند به مقوله تئاتر مورد ارزیابی قرار گرفته است . این بررسی با تاکید به مقوله تئاتر تجربی ، در بخش هایی همچون پیشینه تئاتر لهستان ، نقش کلیدی خانواده ، کلیسا و جنگ در شکل گیری شخصیت هنری این دو کارگردان ، پردازش متن نمایشی ، صحنه و تماشاگر ، صحنه افزارها و بار نمادین اشیاء ، تاثیرات میرهولد بر روی زیبایی شناسی صحنه ای کانتور و گروتوفسکی ، مقوله بازیگری ، ژستوس های قراردادی ، حقیقت ناب ، مبارزه با روزمرگی ، نقش خاطره و گذشته ، تأکید بر مسئله پارتیتور در منظر گروتوفسکی و مقایسه آن با حضور کانتور بر صحنه که هر کدام از این موارد در جهت رسیدن به ساختار و جلوگیری از توهم زایی مرسوم در تئاتر های رایج آن زمان است و سرآخر بخش مذهب و مقوله مهم پرستش و بی حرمتی که نقطه اصلی تلاقی نگاه این دو کارگردان را که سعی دارند با از میان برداشتن مرز میان زندگی و هنر به حقیقت ناب دست پیدا کنند ، مورد بررسی قرار گرفته است . واژگان کلیدی : یرژی گروتوفسکی ، تادئوش کانتور ، تئاتر بی چیز ، تئاتر مرگ ، تئاتر تجربی ، تئار لهستان .
منابع مشابه
کار کارگردان با بازیگران (در تمرینات دو کارگردان حرفه ای تئاتر امروز ایران) – پروژه عملی: کارگردانی نمایش« تاریکی همچون رویا »
چکیده: کارگردان و بازیگر هر کدام دارای جایگاهی ویژه در تئاتر هستند و وظایفی مشخص دارند. اگر چه تا پیش از سده ی نوزدهم میلادی، نمایش نامه نویس و یا بازیگر اصلی نمایش، وظایفی شبیه به آن چه بر عهـده ی کارگردان امروزی است، داشته و امور مربوط به نمایـش را سر و سـامـان می داده است، اما در سال های پایانی سده ی نوزدهم این کارگردان است که جایگاه خود را به عنوان کسی که می تواند بر همه چیز اشراف داشته ...
15 صفحه اولآراء و نظریات اجرایی «پیترسلارز» در تئاتر– پروژه عملی: کارگردانی نمایش «خیانت» نوشته «هرولد پینتر»
چکیده: این پایان نامه نگاهی است به اندیشه ها و تکنیک های کارگردانی «پیتر سلارز»، کارگردان برجسته ی تئاتر نیمه ی دوّم قرن بیستم و تلاشی است برای شناخت نحوه ی نگرش وی به تئاتر و انتظاراتی که او از یک نمایش - به قول خودش - به مثابه یک عمل اجتماعی و اخلاقی دارد. فصل اوّل این پایان نامه، اختصاص دارد به کلّیاتی درباره ی «سلارز» و اندیشه هایش و نیز نظریات برخی منتقدین درباره ی او. در این فصل سعی بر آ...
15 صفحه اولتادئوش کانتور و تئاتر مرگ
این پایان نامه در هفت قسمت، شامل مقدمه، پنج فصل و نتیجه گیری تنظیم شده است. در فصل اول، به ریشه های تئاتر آوانگارد کانتور، یعنی تاریخ تئاتر لهستان و جنبش های تجربی هنرمندان آوانگارد اروپا در نیمه ی اول قرن بیستم می پردازیم؛ فصل دوم زندگی نامه- گاه شمار هنری تادئوش کانتور است؛ فصل های سوم و چهارم به ترتیب به تجربیات کانتور در تئاتر و هنرهای تجسمی می پردازند و فصل پنجم شامل بیانیه ی تئاتر مرگ و ب...
15 صفحه اولرویکردهای اجرایی سه کارگردان در حیطه تئاتر مستند (آنادیور اسمیت، امیلی مان، مارتین دوبرمن – پروژه عملی: کارگردانی نمایش «آتش در آینه»
تئاتر مستند گونه ای از تئاتر به شمار می آید که با نگاهی نقادانه و به منظور ایجاد پرسش در ذهن مخاطب به بازنگری در رویدادی واقعی می پردازد. تئاتر مستند چندان به دنبال ارائه راه حل نیست بلکه تلاش می کند تا تصویری واقعی و به دور از پیش داوری از شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه را نمایش دهد. در این تحقیق ضمن مروری بر تاریخچه و عناصر اجرایی تئاتر مستند، تصویری از شیوه ها، تمهیدات و شگردهایی که در اجرای ای...
15 صفحه اولبررسی نظریه ها و شیوه ی کار کارگردان و نظریه پرداز معاصر تئاتر فرانسه،آنتوان ویتز- پروژه عملی: کارگردانی نمایش «هملت به روایت هوراشیو»
در فصل اول این تحقیق، دهه ی نخست فعالیت حرفه ای آنتوان ویتز به عنوان کارگردان- آموزشگر- نظریه پرداز بررسی می شود. در فصل دوم به سال های طلایی زندگی هنری ویتز می پردازیم؛ سال هایی که او علاوه بر کارگردانی آثار بزرگ و آموزش تئاتر، مدیر دو مرکز معتبر تئاتر فرانسه بود. در فصل سوم، نظریه های ویتز درباره ی همه ی عناصر تئاتر و شیوه ی آموزش آنها مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش نتیجه گیری، روی این موضوع...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023